Reglament de la Comissió aprovat al Plè de l’Ajuntament de Castellterçol del dia 22 de maig de 2012
REGLAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL DE LA DANSA I EL BALL DEL CIRI DE CASTELLTERÇOL
Competències del Consell Municipal de la Dansa i el Ball del Ciri de Castellterçol
Article 1er
El Consell Municipal de la Dansa i el Ball del Ciri de Castellterçol es constitueix com un organisme de consulta, assessorament, gestió, proposta i participació que té com a objectius primordials els de vetllar per preservar la secular tradició de la Dansa i el Ball del Ciri de Castellterçol, difondre i garantir-ne l’aprenentatge entre les noves generacions, recopilar i custodiar les dades històriques que li són pròpies, executar el tradicional ritual d’ambdues danses cada any per la Festa Major de Castellterçol, assegurar la permanència en el temps d’ambdues danses salvaguardant–ne els seus trets originals i vetllar per la conservació i manteniment dels elements que són essencials per a la seva existència.
És competència de l’Ajuntament l’adopció de l’acord de creació i dissolució del Consell i l’aprovació del seu reglament i modificacions posteriors.
Article 2n
El Consell Municipal de la Dansa i el Ball del Ciri és l’òrgan suprem de decisió. Atès el seu caràcter municipal, totes les decisions adoptades pel Consell hauran de ser ratificades pel Ple de l’Ajuntament de Castellterçol per a la seva validesa.
Plenari del Consell Municipal de la Dansa i el Ball del Ciri
Article 3r
El Consell Municipal s’organitzarà en plenari i comissions. La Presidència del Plenari del Consell Municipal correspondrà a l’Alcalde o Alcaldessa de Castellterçol, que podrà delegar en un regidor/a de la Corporació mitjançant resolució de l’Alcaldia adoptada legalment.
Article 4rt
El Secretari del Consell Municipal serà nomenat pel President, d’entre els membres del Plenari o, en el seu defecte, s’assignarà el càrrec al Secretari de l’Ajuntament. El Secretari assistirà amb veu però sense vot a totes les reunions del Consell i serà responsable de la redacció i custòdia de les actes o altra documentació que es generi.
Article 5è
El Plenari del Consell Municipal tindrà la següent composició:
President/a: l’Alcalde o Alcaldessa de Castellterçol o regidor/a en qui delegui.
Vicepresident/a 1r: el Regidor/a de Cultura de l’Ajuntament de Castellterçol.
Vicepresident/a 2n: escollit/da per majoria de dos terços de vots dels vocals del Consell, d’entre els seus membres.
Vocals: en nombre de deu i escollits per majoria absoluta de vots del Plenari del Consell d’entre els seus membres; que pot ser augmentat si el Plenari ho considera.
Secretari: un membre del Consell designat per la Presidència o en el seu defecte el que ho sigui de l’Ajuntament.
Article 6è
El Plenari del Consell té caràcter participatiu i estarà format per aquelles persones que estimin les danses de Castellterçol i manifestin el seu desig de col·laborar en el seu bon manteniment.
Per a la seva incorporació, les persones interessades hauran de formular una petició davant el Plenari del Consell, que resoldrà com millor s’escaigui.
Article 7è
Si un membre del Plenari del Consell vol deixar de formar part del mateix, haurà d’adreçar-hi una petició.
La vacant es cobrirà pel procediment establert a l’article 6è.
Article 8è
La durada dels càrrecs del Consell, llevat dels de President i Vicepresident primer -que es regiran per la normativa en matèria de règim local-, serà de dos anys.
La renovació dels càrrecs serà automàtica, sempre que el Plenari del Consell així ho determini.
Article 9è
El Plenari del Consell es reunirà amb caràcter ordinari els mesos de maig i setembre de cada any, i amb caràcter extraordinari quan el President així ho decideixi o quan ho demani la quarta part dels seus membres amb veu i vot. En tot cas, se celebrarà una
reunió del plenari una vegada l’any.
Les convocatòries de les reunions seran cursades per escrit o per correu electrònic i notificades als interessats amb una antelació mínima de 48 hores del dia fixat per a la sessió.
Article 10è
Tots els acords es prendran per majoria de dos terços del nombre legal de membres del Plenari del Consell.
Cada membre té un vot i el vot és delegable.
En tot cas per a la validesa dels acords adoptats caldrà la ratificació del Ple de l’Ajuntament de Castellterçol.
Quan els acords no puguin adoptar-se amb el quòrum exigit, el Consell elevarà la consulta a algun organisme oficial de reconeguda importància en la matèria.
Comissions del Consell Municipal de la Dansa i el Ball del Ciri
Article 11è
Per al bon funcionament del Consell Municipal de la Dansa i el Ball del Ciri, i a més de les funcions genèriques enunciades a l’article 1er d’aquest Reglament, el Consell s’estructurarà en les següents comissions, a les que s’atribueixen les funcions sectorials que s’indiquen:
1. Comissió d’Ensenyament: garantirà l’aprenentatge de les danses pels nous grups de balladors.
2. Comissió de Música: vetllarà les qüestions musicals necessàries per a l’execució de la dansa: selecció del grup musical que les interpretarà, direcció en la interpretació, custòdia i reedició de lles particel·les, etc.
3. Comissió d’indumentària: s’encarregarà de custodiar, conservar i restaurar quan sigui necessari, el vestuari i complements dels balladors.
4. Comissió d’arxiu: s’encarregarà de la recerca de documents històrics, la seva classificació, arxiu i custòdia.
5. Comissió de promoció: articularà els mitjans per a la difusió de les danses arreu del món.
Les comissions tindran la següent composició:
Responsable/president de la comissió: escollit/da pel Plenari del Consell d’entre els seus membres
Membres de la comissió: escollit/da pel Plenari del Consell d’entre els seus membres i persones interessades en els aspectes recollits a l’article 1er.
Res s’oposa a la creació o modificació parcial de les comissions enumerades, sempre que l’acord sigui adoptat pel vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de membres del Plenari del Consell.
Article 12è
Les esmentades comissions estaran presidides per membres del Plenari del Consell, si bé seran obertes a la participació de qualsevol persona interessada en els aspectes recollits a l’article 1er.
Les propostes adoptades per qualsevol de les comissions s’elevaran al Consell per a la seva adopció si s’escau.
No obstant qualsevol membre del plenari pot presentar propostes al Consell Municipal, sempre que ho faci a títol personal
Seu del Consell i altres dependències
Article 13è
La seu del Consell es fixa a les dependències de la Casa de la Vila de Castellterçol.
Article 14è
Els arxius que es creïn, i el material relacionat amb la Dansa i el Ball del Ciri de Castellterçol, seran custodiats a les dependències que a l’efecte s’habilitin per acord de l’Ajuntament de Castellterçol.
Les parelles de la Dansa i el Ball del Ciri de Castellterçol
Article 15è
Les parelles de la Dansa i el Ball del Ciri de Castellterçol són garantia de la tradició històrica de la vila i n’asseguren la continuïtat.
Article 16è
Serà l’Ajuntament de Castellterçol, per ordre del Plenari del Consell, qui obrirà cada any pel mes de maig, la convocatòria per triar les parelles que ballaran la Dansa i el Ball del Ciri per la Festa Major de Castellterçol.
La convocatòria estarà oberta a totes les persones interessades un període mínim de trenta dies naturals.
Article 17è
El Plenari del Consell triarà sis parelles, segons els criteris:
• disposar del formulari de sol·licitud complimentat;
• ordre d’inscripció;
• haver-se inscrit amb parella;
• ser major de divuit anys, com a mínim un membre de la parella;
• estar empadronat/da a Castellterçol, com a mínim un membre de la parella.
En el cas extraordinari que les parelles inscrites no compleixin alguns dels requisits anomenats anteriorment, el Consell, com a òrgan encarregar d’executar el ritual de la Dansa i el Ball del Ciri de Castellterçol cada any per la Festa Major, triarà les parelles
segons el seu criteri.
La decisió del Consell serà inapel·lable.
Article 18è
Les parelles triades estaran obligades a assistir a tots els assajos.
De la modificació del reglament
Per a la modificació del present reglament, el Consell Municipal podrà elevar al Ple de l’Ajuntament de Castellterçol l’oportuna proposta raonada, i serà aquest últim el competent per a la seva aprovació i modificació.
El Ple de la Corporació, en sessió ordinària de data 25 de maig del 2016, va adoptar, entre altres, l’acord d’aprovació inicial del Reglament de Protocol i Cerimonial de l’Ajuntament de Castellterçol.
REGLAMENT DE PROTOCOL I CERIMONIAL DE L’AJUNTAMENT DE CASTELLTERÇOL
descarrega el document sencer publicat al BOPB del dia 11 d’agost de 2016
Article 12. Protocol especial de la Festa Major: Dansa de Castellterçol i Ball del Ciri. Cap de cerimònia. Persona responsable de la regidoria de l’acte: – Vetlla per tal que la col·locació de les cadires al voltant de la plaça respecti l’espai necessari per poder fer correctament els balls. – Vetlla per que es respecti l’ordre protocol·lari de les comitiva. – Indica a la cobla l’inici dels cercaviles d’autoritats i balladors. – Vetlla perquè les autoritats i convidats ocupin els llocs corresponents indicats pel protocol. – En coordinació amb el director de la cobla, i després de comprovar que es donen les condicions per fer-ho, marca l’inici del ball. – Vetlla perquè l’espai de ball enmig del públic sigui l’indicat per desenvolupar correctament la coreografia. Especialment el dilluns al moment del Ball del Ciri, amb els nens i nenes amb mocadors per recollir colònia. El cap de cerimònia és designat pel Consell Municipal de la Dansa i el Ball del Ciri. Convidats (diumenge). Correspondrà a l’Alcalde/essa decidir el/s convidat/s especials de cada any. Per tal de facilitar el ritme de l’espectacle, el nombre màxim de persones entre convidats i autoritats no pot superar les 18 persones, Diumenge de Festa Major. 11:45 – La comitiva, acompanyada per la cobla, surt de la plaça vella en direcció a l’església per assistir a l’ofici de Festa Major. L’ordre de la comitiva és: Els gegants de Castellterçol, les sis parelles, l’Alcalde/essa, pregoner, tinents d’Alcalde, convidat/s especials, regidors de govern, resta de regidors, comandament de mossos d’esquadra, jutge de pau. Dins l’església la comitiva pren seient per ordre d’entrada als bancs reservats de les primeres fileres: Les parelles a mà dreta i les autoritats a mà esquerra. Per tal d’evitar errors en l’ordre dels seients aquest estaran indicats amb una retolació personalitzada. 13:00 – Un cop finalitzat l’ofici de Festa Major la comitiva, acompanyada per la Cobla, es dirigeix a la plaça Vella seguint el mateix ordre i incorporant, en el darrer lloc, al mossèn de la parròquia. A plaça, les autoritats i convidats seuen a les cadires reservades davant de l’escenari. Per evitar errors en l’ordre dels seients aquest estaran indicats amb una retolació personalitzada. El director de la cobla i el cap de cerimònia marquen l’inici del ball quan comproven que tot és apunt. Dilluns de Festa Major. 17:45 – La cobla surt de la plaça vella en direcció a la Casa – Museu Prat de la Riba acompanyada del cap de cerimònia per anar a buscar a les parelles després de la tradicional sessió de fotografies als jardins de la Casa Museu. 18:00 – Un cop organitzada la comitiva (cap de cerimònia, cobla, parelles balladores) es dirigeix a la plaça vella pel carrer del mig, entrant a plaça per la plaça de l’església. |
El director de la cobla i el cap de cerimònia marquen l’inici del ball quan comproven que tot és a punt. Les indicacions protocol·làries assenyalades en aquest reglament es refereixen exclusivament als actes que compten amb la presència expressa dels membres de la corporació o d’elements del folklore que són responsabilitat de l’Ajuntament. S’entén que la resta d’actes que conformen la festa o bé no depenen directament de l’Ajuntament, o bé estan sotmesos a modificacions en el programa depenent de l’edició. |