ORIGEN I HISTÒRIA
Ja en el segle XIX Castellterçol tenia una ball propi anomenat “Dansa” que es ballava el dia principal de la Festa Major. Així està documentat per Manuel Milà i Fontanals en l’obra “Orígenes del teatro catalán” (1818-1814) en què consta que el primer dia es ballava el Contrapàs i el segon dia la Dansa pel matí i a la tarda el Ball del Ciri.
A finals del segle XIX i començaments del XX els assajos de la Dansa es feien a l’entrada de Can Salavert (Cal Postavó), i eren cantades. També hi ha documentació que esmenta que durant la interpretació a la plaça es tiraven serpentines de colors i la Dansa era acompanyada per un cor que la cantava (1903).
L’any 1987 la poetessa Agnès Armengol presenta una nova lletra, que és la que es continua cantant a dia d’avui.
El 1929 va ser ballada a l’exposició Internacional de Barcelona al Poble Espanyol. I el mateix any sabem que es feia una aportació econòmica als balladors possiblement per estimular-ne la seva participació.
L’any 1934 té lloc la filmació tant de la Dansa com de Ball del Ciri per Agustí Fabra: és l’enregistrament més antic que es coneix, i el 1935 va se guanyadora del Premi absolut de Galanes en el concurs de Danses Tradicionals de Londres.
Entre els anys 1957 i 1969 hi ha varis canvis de vestuari, adaptant-se a la moda del moment. El primer canvi va ser durant l’any 33 en què els balladors van anar vestits de pagesos catalans, atesa la influència d’Esquerra Republicana a l’ajuntament de Castellterçol.
El segon premi arriba l’any 1966 en el concurs organitzat de “Danzas Españolas” per Televisión Española.
Tot i que l’any 1969 l’ajuntament aprova estudiar una Comissió o Patronat per salvaguardar la Dansa, no serà fins el 1983 que tindrà lloc la creació d’aquesta.
Altres fets destacables són la visita dels presidents de la Generalitat Josep Tarradellas, Jordi Pujol i Artur Mas durant la Festa Major, amb el preceptiu passeig d’autoritats. La versió polifònica coral feta per Manuel Oltra a petició d’en Manuel Cabero, així com també la incorporació de l’Esbart Rosa d’Abril, l’any 1975, compromès en la participació en l’aspecte tècnic per part de la seva directora, formen part d’altres esdeveniments ressenyables.
Durant els darrers anys s’observen canvis efectuats pel que fa la interpretació d’ambdues danses recollides en les actes de la Comissió, dels quals els més destacables són: el canvi d’orquestra a cobla el 1981, el fet d’acompanyar les autoritats, per part de les parelles, a la Missa en honor dels sants copatrons, la incorporació d’una versió reduïda del Ball del Ciri el diumenge de Festa Major, i l’eliminació del vals d’autoritats.